Παρασκευή 9 Ιουνίου 2023

Η Ιατρική της ψυχής του Ιπποκράτους, της Μαριάννας Ευαγγέλου Βιοχημικού [μέρος 4] / The Medicine of the Soul of Hippocrates, by Marianna Evangelos Biochemist [part 4] / La Medicina dell'Anima di Ippocrate, di Marianna Evangelos Biochimica [parte 4]

 

Η Ιατρική της ψυχής. Α μέρος.[4]

 Ο Ιπποκράτης1 στο βιβλίο του «Περί φύσιος ανθρώπου»2, αναφέρει:

ΑΤΟΝΙΑ

<<Βαρέθηκα τη ζωή>>, και σκύβουμε τη πλάτη εγκαταλείποντας τον αγώνα. Η πηγή της ατονίας είναι γενικά μια αδυναμία του αίματος: Αν η ψυχή θέλει να εγκαταλείψει το σώμα,ο μεσημβρινός Σπλήνα;-Παγκρέατος καταστρέφει τα φθαρμένα ερυθρά αιμοσφαίρια,παράγει δε λιγότερα λευκά αιμοσφαίρια.

Η λογική του εγκεφάλου στραγγαλίζεται από τις έγνοιες που την πνίγουν.Λίγη καλή μουσική σε Φα ήταν ένα καλό τονωτικό γι’αυτόν τον μεγάλο Διαχειριστή ,ο οποίος παραιτείται γιατί είναι πάρα πολύ κουρασμένος.Πρέπει να ανακτήσει την ευχαρίστηση της ζωής.

ΑΫΠΝΙΑ

<<Αν δεν κοιμάστε,τούτο οφείλεται πάντοτε σε μια υπερβολή του Yang>>.λένε τα Κινέζικα κείμενα.Το Yang είναι η δραστηριότητα,η θερμότητα,η ημέρα…Συνεχίζουμε λοιπόν τη νύχτα,αυτό που κάναμε την ημέρα:η διάνοια μας δεν ηρεμεί,δέχεται έναν καταιγισμό σκέψεων που την κρατούν ξύπνια.

Αν οι καταιγιστικές σκέψεις είναι γεμάτες μαύρες ιδέες,αδειάζουν την ώθηση χαράς προς τη ζωή,που με τη σειρά της αδειάζει τα κύματα του Μεσημβρινού της Χοληδόχου Κύστης:Τότε,<<ο χαρακτήρας κουράζεται, η βούληση και οι έγνοιες δεν βρίσκονται σε ηρεμία το Yang πλημμυρίζει τα όργανα>>.Δεν κοιμόμαστε ή ο ύπνος κόβεται από ένα συναίσθημα ανασφάλειας.Βρισκόμαστε συνεχώς σε εγρήγορση.

Για να κοιμηθείτε εισπνεύστε και κρατήστε ειρηνική την ψυχή σας,πέστε μια προσευχή. Μπορείτε να χαϊδεύψετε επίσης το κάτω μέρος του μεγάλου δακτύλου των ποδιών σας ανεβαίνοντας προς το νύχι, τούτο δε να το επαναλάβετε επτά φορές.Το αποτέλεσμα είναι πολύ καλό, γιατί το μεγάλο δάκτυλο αντιστοιχεί στο κεφάλι, το οποίο ηρεμεί με την παρεμβολή κάποιου ατόμου.

ΑΥΤΑΡΧΙΣΜΟΣ

Ο αυταρχισμός είναι μια εσωτερική αναταραχή, σχεδόν συνεχής, που εξαπολύεται επάνω στο περιβάλλον με τη μορφή διαταγών και οδηγιών, που δίνονται με σταθερότητα στηριζόμενες σε οργή, ευθύς μόλις ο αυταρχισμός πιστέψει πως νοιώθει μια αντίσταση. Αυτός ο δίχως χαρακτήρας,έχει μια νευρική υπερευαισθησία που τον οδηγεί στο να κάνει κακό γύρω του,ενώ ταυτόχρονα τιμωρεί τον ίδιο του τον εαυτό,γιατί είναι τόσο σκληρός.

Κωφεύει σε ό,τι του λένε, είναι επιθετικός σαν στρατιωτικός. Του αρέσει <<να φωτίζει τους άλλους,όπως κάνει το λαμπερό φως>>Αν οι περιστάσεις της ζωής φρενάρουν την ανάγκη του για εξουσία,μπορεί να του συνβεί να τρίζουν τα δόντια του το βράδυ,έτσι όπως τρίζει μια πόρτα που δεν είναι καλά λαδωμένη.

Μπορεί επίσης να υποφέρει στο γόνατο:Αν γονατίσει,τούτο σημαίνει πως αναδιπλώνεται μπροστά σε κάποιον ισχυρότερο από τον εαυτό του ή πως η κατάσταση αυτή αποτελεί γι’αυτόν ένα μαρτύριο.Ο πραγματικός αρχηγός έχει σιδερένιο χέρι κάτω από βελούδινο γάντι,διατηρεί δε την εσωτερική του ηρεμία αψεγάδιαστη.

ΑΥΤΙΑ (πόνοι)

Τα αυτιά πονάνε όταν ακούν πράγματα που τους κάνουν κακό.Μπορεί να υποφέρουν μέχρι του σημείου να αφαιρέσουν την επιθυμία δράσεως,κι έτσι να κόβουυν ανάμεσα στον κόσμο και στον Εαυτό.Ο καθένας μπορεί να κατεβάσει το τηλέφωνο του όποτε το θελήσει…

ΑΥΤΟΚΤΟΝΙΑ

Η αυτοκτονία είναι μια απόφαση αυτοκαταστροφής,γενικά μια έμμονη ιδέα που έχει τραφεί με πίκρα,μελαγχολία,πάνω σ’ένα υπόβαθρο νευρασθενικό, η ενέργεια εξαντλήθηκε, πρόκειται για μια κρίση κενού (σημείωση δική μου, αυτό που αναφέρει ως «»κενό» είναι η ερμηνεία των Δυτικών κοινωνιών,στις Ανατολικές κοινωνίες το «κενό» ερμηνεύεται ως ισορροπία των συναισθημάτων,αρμονία), κι εξάντλησης της Ουροδόχου Κύστης,που κάνει να νοιώθουμε <<εκατό κοπώσεις>>.

Ο ασθενής απορυθμίζεται διανοητικά,δεν αφομοιώνει πλέον το εξωτερικό.

ΑΥΧΕΝΑΣ

Η σπονδυλική στήλη είναι ένα είδος αθάνορα (ο φούρνος, ο κλίβανος των αλχημιστών): οι ιεροί σπόνδυλοι αποτελούν τη βάση του και ο αυχένας την κορυφή του.

Μέσα της κατοικεί ο νωτιαίος μυελός,πρόσωπο πολύ ζωηρό,που δέχεται τις εντολές του εγκεφάλου και τις μεταδίδει στα νεύρα μέσω κάθε ακανθώδους αποφύσεως,τα οποία αρδεύουν όλα τα εδάφη του σώματος.

Η ζωτικότητα σχηματίζεται μέσα στον αποστακτήρα των επινεφριδίων.

Αν κάποια μέρα,το ον κουραστεί από τη ζωή και ονειρεύεται την απολύτρωση ρίχνοντας όλα τα φαντάσματα του μέσα σ’αυτήν την ελπίδα,κάνει ταχύτατα ν’ανέβουν οι ζωτικές δυνάμεις που πιέζονται και συσσωρεύονται ψηλά προς το καπάκι,στο ύψος των αυχενικών σπονδύλων.Όμως,αυτό το ον ονειρεύεται δίχως να δρα,αυξάνει τον αριθμό των σκέψεων του δίχως να τις χρησιμοποιεί.

Αυτή η μάζα κυμάτων μεταμορφώνεται σε πέτρα και ο αυχένας γίνεται άκαμπτος:

Κραυγάζει για βοήθεια.

Απαντήστε του,επαναλαμβάνοντας την ιδέα σας περί λυτρώσεως και ξαναθυμηθείτε τα φαντάσματα που εδώ και κάμποσο καιρό έθρεψαν τη σκέψη σας.

Κάντε μια μικρή αναδρομή σ’αυτά:

Ήταν αναγκαίο να συγκεντρώσετε τόση ζωτικότητα για να ονειρευτείτε πως ξεφύγατε από την γη;Ξαναπάρτε τη σκέψη <<στα χέρια σας>>,έτσι όπως πειθαρχεί κανείς τους μαθητές, που το έσκασαν από το δάσκαλο τους.

Μη γίνεστε άκαμποι για να αποκτήσετε αυτό που θέλετε και σιγά σιγά ο αυχένας θα ανακτήσει την ελαφρότητα του.Όταν ο καθένας θα έχει ανακτήσει τη θέση του,όταν η ζωτικότητα θα έχει απλωθεί μέσα σ’όλο το σώμα αντί να παραμείνει πίσω από τη κλειστή πόρτα,ο αυχένας δε θα είναι πια άκαμπτος.

ΑΦΘΕΣ

Όποιος ‘εχει άφθες είναι πολύ ευαίσθητος και πολύ νευρικός.

Αντιδρά στο περιβάλλον μέσα στο οποίο ζει και το οποίο επηρεάζει τη συμπεριφορά του.Κάποια μέρα ίσως μετά από αρκετό καιρό η κοινωνικότητα του δε νοιώθει πια άνετα.Υπέφερε από τα τόσα είδε ή άκουσε δίχως να μπορεί να αντιδράσει ή να εξεγερθεί.

Είχε αναστολές,δηλαδή είχε σιωπήσει,αλλά σκεφτόταν τα πράγματα που τον ενοχλούσαν.Υπέφερε σιωπηρά…και οι άφθες εμφανίστηκαν.

Κάθε φορά που αυτό το άτομο θα ξαναβρεθεί σε μια παρόμοια κατάσταση όπου δε θα μπορεί να εκφραστεί σύμφωνα με τις επιθυμίες του,οι άφθες θα επανέρχονται.Θα νοιώθει ένα<<βάρος στη καρδιά>> δίχως να το βλέπουν οι άλλοι…και θα δυσκολεύεται ρόσο περισσότερο να εκφραστεί,όσο αυτές οι λευκές προεξοχές θα του προκαλούν πόνο κάθε φορά που θ’αρχίσει να λειτουργεί το στόμα του.

Όταν ήμουν παιδί,μου άρεσαν πάρα πολύ οι φράουλες. Στο σπίτι βάζαμε ζάχαρη στις φράουλες και ακόμα θυμάμαι τη μυρωδιά που είχαν αυτά τα φρούτα.Μια μέρα,που με είχαν προσκαλέσει κάποιοι φίλοι οι οποίοι είχαν θαυμάσια καρποφόρα δέντρα και κυρίως φράουλες μας πρόσφεραν για γλυκό ένα ολόκληρο μπολ με τα αγαπημένα μου φρούτα.Μου φάνηκε ήμασταν στον γήινο παράδεισο.

Έχοντας καλή ανατροφή σερβιρίστηκα διακριτικά.Όμως στο τραπέζι δεν υπήρχε καθόλου ζάχαρη!

Η οικοδέσποινα με ρώτησε τι περίμενα.Με αυταρχική φωνή μου είπε<<Οι φράουλες δε τρώγονται ποτέ με ζάχαρη>>.Μέσα σε κλάσματα δευτερολέπτου,όλη η μυρωδιά,όλη η γεύση,όλες οι γοητείες που απέδιδα σ’αυτό το φρούτο, χάθηκαν..Αλλά ίσως όχι εντελώς:Από την επόμενη κι’όλας μέρα μεταμορφώθηκαν σε άφθες και είχα την βεβαιότητα πως αυτά τα φρούτα με αρρώστησαν.Πέρασε πάρα πολύς καιρός μέχρι να αντιληφθώ κάποια στιγμή πως τις άφθες δε μου τις προκαλούσαν οι φράουλες,αλλά η αηδία που ένοιωθα τρώγοντας τες δίχως ζάχαρη και κυρίως ο τόνος της φωνής που με είχε υποχρεώσει να τις φάω έτσι.

Δεν πρέπει ποτέ να καταπνίξουμε μιαν απογοήτευση , μια αηδία ή δυσαρέσκεια, αν δεν θέλουμε να τις δούμε να ξανάρχονται με τη μορφή δερματικών προβλημάτων.Είναι καλύτερα να καταλάβουμε το αίτιο,να συλλογιστούμε επάνω του και να το εξαφανίσουμε: Τα δερματικά προβλήματα δεν μπορούν να επανέλθουν αν δεν έχουν ρίζες.

Ευαγγέλου Μαριάννα

Βιοχημικός Μsc

Πηγή: https://fytro.wordpress.com/2014/04/18/%ce%b7-%ce%b9%ce%b1%cf%84%cf%81%ce%b9%ce%ba%ce%ae-%cf%84%ce%b7%cf%82-%cf%88%cf%85%cf%87%ce%ae%cf%82-%ce%b1-%ce%bc%ce%ad%cf%81%ce%bf%cf%82/

https://ygeiaerwtaspsyxikhygeia.blogspot.com/ -  Επιτρέπεται η αναδημοσίευση του περιεχομένου της ιστοσελίδας εφόσον αναφέρεται ευκρινώς η πηγή του και υπάρχει ενεργός σύνδεσμος (link). Νόμος 2121/1993 και κανόνες Διεθνούς Δικαίου που ισχύουν στην Ελλάδα.
ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ
Ορισμένα αναρτώμενα από το διαδίκτυο κείμενα ή εικόνες (με σχετική σημείωση της πηγής), θεωρούμε ότι είναι δημόσια. Αν υπάρχουν δικαιώματα συγγραφέων, παρακαλούμε ενημερώστε μας για να τα αφαιρέσουμε. Επίσης σημειώνεται ότι οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου. Για τα άρθρα που δημοσιεύονται εδώ, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο το ιστολόγιο.